keskiviikko 30. lokakuuta 2013

TransGranCanaria 2013

TransGranCanaria 2013

Leif Jokmoksonin maailmanmatkailu perheen kanssa johti taas yhteen hullutukseen. Leifille ei puolimaraton vuosi sitten Las Palmasissa riittänyt, vaan kuultuaan tästä 119km ultravuorijuoksusta, katastrofin ainekset olivat valmiit. Matkat varattiin jo loppukesästä 2012 ja ilmoittautumisetkin hoidettiin samaan aikaan, Tariusta ja allekirjoittaunutta kun ei ole vaikea houkutella…

Kisaan valmistautuminen ei ollut ihan täydellistä, niin kuin yleensä, kun kaikkea muuta kivaakin aina haluaa tehdä. Ei kuitenkaan ihan retuperälleenkään valmistautuminen mennyt, keskeyttäessäni 55km väliasemalla (oman gpsn mukaan 60,5km) jalat vielä uhkuivat voimia ja muutenkin oli hyvät fiilikset… mutta se ikuinen sama vaiva, joka on niin monet kerrat pakottanut keskeyttämään 24h rogaining-kisat joskus 18 tunnin kohdalla (no, rogaining-kisaahan ei varsinaisesti keskeytetä, vaan tehdään vaan reittisuunnitelmaan muutos ja oikaistaan maaliin), alkoi taas vaivata joskus 10 tunnin jälkeen. Oli jo vaivannut kisaa edeltävinä päivinäkin, mutta sain hoidettua kuriin ennen starttia, mutta kun ei niin ei.

Mutta olihan siellä se kisakin. Hotellilta lähdettiin perjantai-iltana talsimaan kilometrin matkaa paikalle, josta järkkäreiden bussit poimisivat meidät kyytiin ja kuljettivat starttipaikalle Agaeten kylään. Bussista siirryimme rumpupärinän säestyksellä starttiviivalle odottelemaan lähtöä. Ennen starttia tapasimme myös neljännen suomalaisen kisaan lähtijän, Amazonin Kardaanin, jonka kanssa yhdessäerikseen taivalsimme ensimmäiset 55km välillä toisiamme ohitellen.

Startti sitten vihdoin tapahtui vuorokauden vaihtuessa, eli lauantaina klo 00.00. Varustuksena n. 6kg reppu selässä, jossa pakolliset varusteet ja ylimääräistä energiaa tankkausasemien välejä varten. Suunnitelmissamme oli, että kolmistaan vedämme ainakin ensimmäisen yön, jonka jälkeen erkanemme tilanteen mukaan. Ensimmäinen 10km ensimmäiselle vesitankkausasemalle oli silkkaa nousua, 1200 metriä ylöspäin. 430 juoksijan letkan lähes hännillä ”juoksimme” sauvoja apuna käyttäen rauhallista tahtia. Jo tämän kympin jälkeen totesimme, että juoksualusta on ihan jotain muuta kuin odotimme. 2,5 tuntia ekaan kymppiin oli kuitenkin ehkä enemmän jota odotimme, vaikka alkuperäiseen suunnitelma-aikatauluun se menikin.
Pikainen tankkaus ja matka jatkui. Seuraava tankkausasema oli 19,5km kohdalla, jonne edettiin ”tasaista” ylävuoristoa. Teknisesti helpompi pätkä, joka menikin huomattavasti ripeämpää tahtia. Taidettiin jopa oikeasti juosta suurin osa pätkästä. Tällä asemalla pitikin jo täyttää juomarakot ja tankata jo hieman huolellisemmin. Nyt oltiin jo edellä aikataulusta, korostettakoon että tuo aikataulumme oli tehty maaliin ehtimiseksi, eikä ollut mikään etukäteis ”tavoite”.

Seuraava kymppi olikin sitten jo jotain ihan muuta. Tankkausasemalta lähdettiin pudottamaan todella rajua alamäkeä, jyrkkyyttä riitti ja juokseminen käytännössä mahdotonta. Laakson pohjalta sitten käännyttiin ylöspäin ja ylämäkeä sauvojen avulla puhkuessa keskittyminen herpaantui ensimmäisen kerran pahemmin. Eksyimme reitiltä muutaman sata metriä polkujen haarassa, onneksi Leifillä oli näytöllinen gps hyvillä kartoilla ja reittijäljellä varustettuna, sen avulla tajusimme missä ollaan ja löysimme takaisin reitille. Tässä vaiheessa kirosimme ensimmäisen kerran reitin merkinnän tasoa, jossa todellakin oli toivomisen varaa. Jo aiemmin olimme harhautuneet reitiltä muutaman kymmenen metriä risteyksissä. Seuraavalle tankkausasemalle 28,5km kohdalle olikin sitten taas jokunen sata metriä nousua. Asemalla totesimme, että edellisellä välillä ansaittu ylimääräinen aika aikatauluumme oli tällä pätkällä menetetty. Neljännes matkasta kuljettu, ja yhtään ”hyvää” ei ollut kellossa… Ei hyvältä näyttänyt lopputulosta ajatellen.

Seuraava pätkä olikin sitten hieman pidempi. 43 kilometrin asemalla olisi eka maraton ja yli kolmannes takana. No sinnekin piti tietysti ensin päästä. Tämäkin pätkä oli yhden laakson ylitys, eli rajusti alas ja vielä pidemmästi ylös. Ja sama erittäin tekninen alusta vaan jatkui. Ne, jotka ovat juosseet Kolilla Vaarojen Maratonin, tietävät mitä on vaativa tekninen alusta. Itse 4 kertaa Vaarojen Maran juosseena voin todeta, että Kolin polut ovat tähän verrattuna lastenleikkiä… 43 kilometrin asemalla olimme käyttäneet aikaa 10h20min. Eihän meillä vauhti ole mitään tosikisaajien menoa, mutta tässä vaiheessa oli hyvä verrata, että aikaa 43 kilometriin oli käytetty 1,5 kertaa enemmän kuin mitä olimme Kolilla juosseet… ja olimme kaikki ihan hyvissä voimissa, vauhtia ei vaan yksinkertaisesti kyetty nostamaan…

Seuraava pätkä olikin sitten taas hieman pidempi, nyt mentiin kuitenkin jo alamäkeen suurimmalta osin. Ja päivänvalokin auttoi jo matkan tekoa, ei tarvinnut enää otsalamppua päätä kiristämään. Eli nyt oli ensimmäinen pätkä, missä piti päästä nautiskelemaan maisemista ja matkan tekokin piti olla hieman kevyempää alamäen avulla. No kyllä se sitä olikin aluksi. Kunnes piti taas lähteä yhtä rinnettä kapuamaan ja sorruimme hyvänolontunteeseen ja unohdimme taas olla tarpeeksi tarkkana reittiopasteiden suhteen. Hiekkapohjaista metsätietä aikamme juostuamme totesimme, että opasteita ei ole hetkeen näkynyt. Koska sateen pehmentämään tiehen oli painunut niin reilusti kisaajien jalanjälkiä jatkoimme eteenpäin. Kunnes lopulta usko loppui ja Leifin oli kaivettava gps esiin repusta. Gps kertoi karun totuuden, olimme juosseet toista kilometriä harhaan, joten ei muuta kuin samaa tietä takaisin yli 2 kilometriä ylimääräistä juosseena, ja kaikki vielä kohtuu jyrkkää mäkeä. Emmekä tosiaan olleet ainoita, sen verran paljon oli muidenkin jalanjälkiä. Tässä vaiheessa minulla alkoi vanhat vaivat kiusaamaan, ja pidin ylimääräisen huoltotauon. Huolellinen rasvaus ja osittainen varusteiden vaihto auttoi vähäksi aikaa, mutta kun ongelmani on sellaista laatua, että kun se alkaa vaivaamaan, on huolto yleensä myöhäistä ja paranemiseen tarvii viikon. Toinenkaan ylimääräinen huoltotauko tällä välillä ei tuottanut toivottua tulosta, joten oli aika tehdä henkisesti rankka ratkaisu. En maininnut Leifille ja Tariukselle mitään ratkaisustani ennen 55km tankkausasemaa (omassa gps:ssä 60,5km), siellä ilmoitin jättäväni leikin kesken. Olisi toisaalta tehnyt mieli jatkaa vielä ainakin seuraava pätkä, kun päivänvaloa ja maisemia olisi riittänyt, mutta yhteenhiotulle tiimillemme on aina vaikeaa jättää ketään porukasta. Jos olisin päättänyt jatkaa, olisin todennäköisesti kivuiltani hidastanut matkan tekoa, jolloin muidenkin läpipääsy olisi vaarantunut ajanpuutteessa.

Matkanteko siis katkesi osaltani 14,5 tunnin jälkeen, muiden jatkaessa matkaa. Myös 4. tapaamamme suomalainen, Amazonin Kardaani, tuli 55km asemalle 10 minuuttia meidän perässä, ja jatkoi matkaa vielä tässä vaiheessa.

Minulta kesti 5 tuntia päästä pois maastosta järjestäjien kuljetuksella. Hotellilla pääsin seuraamaan netin välityksellä muiden etenemistä. Amazonin Kardaani oli keskeyttänyt kuulemma jossain seuraavien asemien välillä, kokien jännittäviä hetkiä maastosta poispääsyn kanssa, kun järjestäjät eivät suostuneet pelastamaan väliltä ja 112:ta ei kuulemma kiinnostanut… no, pääsi kuitenkin pois raahautumalla johonkin tienvarteen ja sieltä liftaamalla lopulta sattumalta ohi ajaneen ambulanssin kyytiin… kuulemma. Tarius keskeytti 95km kohdalla, katkaistuaan toisen sauvan alamäessä sen päälle kaaduttuaan 5km aiemmin. 95 km kohdalla Tarius oli myöhässä 1,5 tuntia järjestäjien cutoff ajasta…joten pakkoliputus ulos kisasta tapahtui. Tosin rahkeetkaan ei olisi enää viimeisille pätkille riittänyt.

Nettiseurannasta totesin Leifin olevan aikataulussa edelleen 111km kohdalla, joten raahauduin hotellilta kilometrin matkan maalipaikalle loppuviitoituksen varteen hurraamaan. Leif saapuikin maaliin klo 5.44 sunnuntaiaamuna, 119km juosseena ja aikaakin jäi vielä 16 minuuttia ennen maalin sulkeutumista. Hienosti tehty, ottaen huomioon, että matkalla oltiin jo aikataulusta jäljessä.

Kisan veti läpi myös toinen suomalainen alle 25 tunnin ajassa, onnittelut myös siihen suuntaan. Kaiken kaikkiaan 435 matkaan lähteneestä maaliin pääsi 265, aika kova keskeyttämisprosentti. Kertoo jotakin reitin kovuudesta ja olosuhteista. Sateet aiheuttivat reitille paikoin alustan pehmenemistä ja liukkautta. Lisäksi sääolosuhteet tuntuivat aiheuttaneen monille yllätyksiä vaatetuksen osalta. Asemalla jossa itsekin keskeytin, oli useita kilpailjoita värjöttelemässä avaruuslakanan alla, joka kuului pakollisiin varustuksiin. Itselläni ei ollut hätää, koska en ole koskaan lähtenyt liian heppoisin varustein maastoon, ja tämäkin kokemus taas osoitti, että tietyistä varusteista ei kannata tinkiä. Ylimääräisenä repussa oli tuulen ja vedenpitävä goretex-asu. Se ei paljoa paina, mutta on halpa henkivakuutus jos maastossa jotain sattuu.

Itse kisassa varusteena oli jalassa ohuet Bridgedalen sukat ja Salomonin Speedcross 3:t. Lyhyet lahkeettomat kalsarit ja shortsipituuteen katkaistut Aries –suunnistushousut. Paitana lyhythihainen tekninen paita. Pakollisiin varusteisiin kuulunut päähine oli koko ajan repussa, päässä pimeällä Retki Explorer 140 otsalamppu. Näillä varusteilla kisassa pärjäsi nippanappa, niin kauan kuin matka eteni. Jo parin minuutin tauolla oli pakko vetäistä goretex-takkia niskaan sateen ja tuulen vuoksi. Päivälämpötila oli jossain parinkympin tienoilla laaksoissa, vuorilla ehkä kympissä. Yöllä varmaankin jossain 5-13 välillä.

Keskeytys aina tietysti harmittaa. Kiitos henkisestä tuesta kaikille ystäville, jotka olitte huolissanne masennukseni tasosta heti kisan jälkeen, harmitus oli kuitenkin huomattavasti oletettua pienempi. Pitäisi tietysti olla hieman huolestunut tässä vaiheessa 40 -vuotisella urheilu-urallani, että oppii keskeyttämään ilman uhoa ja raivoa ja ilman ”kyllä minä vielä näytän” –ajatusta. Sen sijaan ajatukset pyörivät enemmän  ”ihan hyvä keskeyttää kun tuntuu vielä hyvältä”… ei ole ihan hyvä ajatusmaailman muutos näitä ultramatkoja ajatellen… Täytynee antaa itsensä palautua tästä 60km vuoristo”puolikkaasta” ja keskittyä sen jälkeen tiettyjen ongelmien ratkaisuihin. Ensi kesänä tuskin tulee lähdettyä yli 12 tunnin kisoihin, jos ei ratkaisuja löydy. Pitää sitten kuitenkin vetäistä enemmän noita 12 tuntisia…


Savon Raketti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti